Blondynka u coacha :)

Pytanie do blondynki: „Myli się tylko raz?” Odpowiedź blondynki: „Wiem! Brudasy!”. Odpowiedź blondynki wywołuje uśmiech na Twojej twarzy? Oczywiście, że tak! Któż inny, jak nie blondyna, mógł udzielić takiej odpowiedzi. Ale jeżeli jesteś kierowcą, to wiesz, że blond niewiasta za kierownicą to najgorsza zmora kierowców! 

W piątek, trzynastego, masz rozmowę w sprawie pracy. O godzinie 13. Trzynastego zawsze masz pecha. Idziesz na rozmowę ze ściętą głową. Niestety, nie otrzymujesz tej posady. Czy to jest fakt, czy przekonanie?

Oczywiście, że nasze przekonanie ! W obu przypadkach działają te same zjawiska, którym winny jest nasz mózg. Ta supermachina, która zawiaduje całym naszym ciałem w, życiu codziennym, w nowych sytuacjach idzie na skróty. Skoro tak wiele dowcipów i historii słyszymy o blondynkach, nasz mózg przyjmuje je za prawdziwe. Uruchamia tym samym usługę zwaną „Samospełniające się proroctwo” i na siłę szuka usprawiedliwienia dla swoich tez. Jeżeli wierzysz w pechowy piątek trzynastego, czy czarnego kota – trzynastego w piątek spodziewasz się samych nieszczęść. Kiedy wyjdziesz z domu i przypadkowy samochód ochlapie Cię na ulicy, winę zrzucisz na kartkę z kalendarza

Samospełniające się proroctwo to nasze oczekiwania w stosunku do nas samych, innych osób, sytuacji, które wpływają na zachowanie (nasze lub innych osób), doprowadzając do spełnienia tych oczekiwań.

Wg E. Aronsona mężczyźni bardziej wierzą i częściej tworzą samospełniające się proroctwa niż kobiety. Wynika to z wpajanych nam w dzieciństwie zasad – kobieta występuje w roli ofiary, mężczyzna zaś musi być panem sytuacji, musi ją kontrolować.

Praca z klientem w zakresie samospełniających się proroctw i stereotypów polega na:

  1. Obaleniu fałszywych założeń – czyli wszystkich tych oczekiwań, które wiążą się z porażką, z nieudaną próbą, z „czarnymi myślami”. W tym celu należy przytoczyć kilka przykładów, najlepiej z życia klienta, w których jego założenia okazały się błędne – np. w piątek trzynastego zdałeś maturę z matematyki na 4.  Możesz też posłużyć się logicznym wytłumaczeniem pochodzenia danego mitu – np: http://www.mowimyjak.pl/styl-zycia/horoskop-sennik/dlaczego-liczba-13-jest-pechowa,47_32939.html
  2. Odwróceniu założeń – skoro wierzysz w pecha czarnego kota, dlaczego czarny kot nie mógłby Ci przynieść szczęścia?
  3. Wypracowaniu własnych założeń – dla osób, które lubią zrzucać winę na sytuację, które muszą nad wszystkim panować i z góry zakładać scenariusze – najlepszym narzędziem jest wypracowanie własnych „proroctw” – to, że ten facet na Ciebie się patrzy, może wynikać z plamy na sukience, ale może wpadłaś mu w oko?
  4. Skierowaniu całej uwagi na celu – klient musi myśleć o tym czego chce, co chce osiągnąć, zdobyć, zrealizować, a nie skupiać się na tym czego nie chce, od czego ucieka.

tekst: mscoach;  obrazek:kartki.pl

Odpowiedz

  

  

  

Możesz użyć tych znaczników HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>